fredag 5 juni 2009

I väntan på pengar tar vi sommarlov


Vi går i väntans tider här på biblioteket. I dagsläget har vi två ansökningar inne för nya pengar till projektet. En till Kulturrådet för pengar till en vetenskaplig utvärdering. Den andra till Arvsfonden. Ansökan till Arvsfonden är tänkt att bekosta år 2. på Kirsebergsanstalten men också till start på den öppna anstalten Tygelsjö våren 2010 samt budget till dokumentärfilm OCH metodhandbok. Budgeten från år 1 har sålunda nästan tredubblats.

Tanken är att filmen och metodhandboken ska fungera som kompletterande verktyg till varandra och kunna användas av andra bibliotek och anstalter som vill starta Godnattsagor inifrån. Mycket positivt är nämligen att vi nu börjat få viss indikation från huvudkontoret i Norrköping att Kriminalvården eventuellt vill satsa på att sprida projektet som en del av den ordinarie programverksamheten. Jag kanske ska bita mig i läppen lite och lägga betoning på eventuellt som sagt. Men det är såpass positivt bara det, så jag tycker det är värt att dela det med er.

I övrigt går utvärderingen lite trögt denna termin, dvs utvärdering från mammorna och andra ansvariga för barnen på utsidan. Från de två grupperna på Fosie och Kirseberg har vi endast fått in två svar av mammorna. En första påminnelse är ute så jag hoppas att det ska trilla in lite svar medan vi är på semester. Så himla viktigt för projektets framtid såklart att få respons från familjerna som tar emot sagopaketen.

Men tills dess, önskar vi alla som arbetar med Godnattsagor inifrån er en jätteskön och forhoppningsvis varm sommar!

Till hösten hoppas jag att jag ska kunna få andra delaktiga i projektet såsom barnansvariga vårdare på anstalterna, vår professionella berättare Anders Granström etc att berätta om sin upplevelse och erfarenhet av att medverka i projektet.

Karin

Ps. Ikväll kl 20 på SVT visas en dokumentär om Lennart Hellsing, vår store barnboksförfattare och ordkonstnär som i år fyller 90. Johan Stenius som kommer att producera filmen om Godnattsagor inifrån ligger bl.a. bakom denna dokumentär och har följt Hellsing under fem års tid där han berättat om sitt liv och författarskap.

1 kommentar:

LudoMan1 sa...

Sprang på ert projekt på Internet och läste lite om vad ni gör.

Jag blir rörd och lyrisk på samma gång. Vilket bra projekt - så bra jobbat!

Hoppas pengarna dräller in till er och om de inte gör det så gå ut i offentligheten och sök stöd. Vi är många som skulle öppna plånboken tror jag.

mvh
Christoffer